دنیای شگفت انگیز تلسکوپ های هابل و جیمز وب

یکی از موثرترین ابزارهای تاریخ ستاره شناسی معاصر تلسکوپ فضایی هابل است. تلسکوپی که داده های آن دید و بینش ما از کیهان را زیر و رو کرده است. تصویری که از جهان اطرافمان داریم به واسطه نگاه تیزبین تلسکوپ فضایی هابل زیر و رو شده و اینک به لطف فناوری که ساخت چنین تلسکوپی را ممکن کرد در جهان تازه ای زندگی می کنیم.

تلسکوپ هابل داستان دلکشی دارد. یکی از دلایلی که این تلسکوپ توانست چنین دید عمیقی از کیهان را به ما هدیه دهد به این واقعیت بر می گردد که این تسکوپ در مدار  و فراتر از لایه فشرده جو زمین قرار دارد. جایی که به دلیل عدم وجود اختلالات جوی، نور رسیده از ستاره های دور دست دچار افت نمی شود و از سوی دیگر لایه های محافظ جو زمین بخشی از طیف رسیده از آسمان را محدود و فیلتر نمی کنند.

اما اگر تلسکوپ هابل و داده هایی که برای ما به ارمغان آورده است شگفت انگیز است تصور پیشرفتی که نسل بعدی این تلسکوپ فضایی یعنی تلسکوپ فضایی جیمز وب می تواند برای ما به ارمغان آورد خیره کننده خواهد بود. این تلسکوپ فضایی با آینه ای به مراتب بزرگتر از هابل در فراسوی مدار ماه قرار خواهد گرفت و به دور از هر نوع مزاحمت در بازه وسیعتری از طیف به جستجوی دور دست های زمان و مکان خواهد پرداخت. این تلسکوپ زمانی که در مدار قرار گیرد ابعاد کلیش در حد یک زمین تنیس خواهد بود و به بررسی اجرام عمق آسمان در طول موج فرو سرخ خواهد پرداخت. بدین ترتیب می تواند به اعماق سحابی ها نفوذ کرده و کهکشان های دور دست عالم را به دام بیاندازد.

موسسه تلسکوپ فضایی هابل چند روز پیش دو کتاب الکترونیکی طراحی شده برای آی پد را در باره این دو ابزار خیره کننده منتشر کرده است. اگر شما آی پد در اختیار دارید می توانید این دو کتاب را از فروشگاه کتاب اپل به صورت رایگان دریافت کنید و علاوه بر مطالعه آن از اضافاتی نظیر فیلم های ویدیویی و عناصر چند رسانه ای که برای این کتاب الکترونیکی طراحی شده است استفاده کنید. اما اگر این ابزار را در اختیار ندارید باز هم می توانید نسخه پی دی اف آن را دانلود و مطالعه کنید.

برای دانلود این کتاب ها علاوه بر فروشگاه آنلاین اپل می توانید به این نشانی مراجعه کرده و نسخه مورد نظر خود را تهیه کنید.

دیدگاه‌ها

  1. واقعاً هیجان انگیزه، ممنون از مطلب بسیار خوبتون. اون طوری که تو سایت ویکی پدیا نوشته، قراره این تلسکوپ تا سال ۲۰۰۱۸ تکمیل و به فضا فرستاده بشه. جناب آقای ناظمی شما اطلاع دقیق تری در این مورد دارید؟ ضمناًمی دونیم که تلسکوپ فضایی هابل به نام ادموند هابل منجم وکیهان شناس بزرگ آمریکایی (۱۸۸۹- ۱۹۵۳) و به پاس خدمات ارزشمندشون در گسترش فهم بشر از کیهان نامگذاری شده، خوشحال می شم اگه اطلاعات مختصری هم در مورد اینکه جناب آقای جیمز وب کیه و چرا این تلسکوپ را به اسم ایشون نامگذاری کردند بنویسید.

    1. شرمنده چون نظرم رو با عجله نوشتم دو تا اشتباه کوچک داشتم که اصلاحش می کنم:
      یکی سال آغاز به کار تلسکوپ فضایی جیمز وب که ۲۰۱۸ بود و من اشتباهاً ۲۰۰۱۸ نوشتم.
      یکی هم نام کوچک هابل که “ادوین” بود و من اشتباهاً با نام کوچک هالی یعنی “ادموند” (که دنباله دار هالی به نام ایشون نامگذاری شده) اشتباه گرفتم!

  2. سلام جناب آقای ناظمی
    منهم ممنون می شم مطلبی باز هم جالب در مورد دستاوردهای قابل پیش بینی برای ماموریت در پیش روی تلسکوپ جیمز وب و چرا به اسم نامگذاری شده است بنویسید تا از اون استفاده کنیم

  3. مطلب انگلیسی ویکی راجع به تلسکوپ وب را برای سایتی ترجمه کردم. که در لینک زیر در دسترس است:
    http://www.military.ir/forums/topic/22787-%D8%AA%D9%84%D8%B3%D9%83%D9%88%D9%BE-%D9%81%D8%B6%D8%A7%D9%8A%D9%8A-%D8%AC%D9%8A%D9%85%D8%B2-%D9%88%D8%A8-%D8%AC%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%8A%D9%86-%D9%BE%D8%B1%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA-%D9%87%D8%A7%D8%A8%D9%84-%D9%88-%D8%A7%D8%B3%D9%BE%D9%8A%D8%AA%D8%B2/

    جناب ناظمی عزیز، هرچند شاید ترجمه ام خوب نبوده باشد، ولیکن اگر مایل بودید، نظر بنده را منتشر کنید تا سایرین هم استفاده کنند (اگر ارزشش را داشته باشد)
    البته بنده سعی می کنم آن مطلب را به مرور زمان با عکس های بیشتر و خبرهای جدید، کاملتر کنم.

  4. سلام جناب ناظمی عزیز
    بازهم یک ایده ناب و بدیع در مورد تلسکوپ.
    بسیار قوی با امکان استفاده همزمان چند کاربر با نقاط کانونی و بزرگنمایی مختلف بصورت انلاین با هزینه ساخت و نگهداری بسیار پایین.

دیدگاهتان را بنویسید

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.