در این شب ها – اپیزود ۱

دلایل بسیار زیادی وجود داره که می توانم برای توجیه کار جدیدی که امروز به طور آزمایشی شروع می شود، مطرح کنم. از اینکه اینترنت و رسانه های دیجیتال تقدیر ناگریز پیش روی ما است، از اینکه باید این عرصه را آموخت، از اینکه دل تنگ روزهای خوش قدیم هستم و از اینکه هنوز دوست دارم وقتی چیزی را می بینم با بقیه تقسیم کنم. اما این توجیهات هرچیزی که باشد بیشتر جنبه شخصی خواهد داشت.

واقعیت این است که مدت طولانی است که به فکر ایجاد ویدیو کست هایی در زمینه نجوم هستم. حداقل ۲ سالی می شود که روی آن فکر می کنم اما دلایل متعددی مانع انجام آن بود. یکی از آنها این نگرانی بود که آیا ضرورتی برای این گکار وجود دارد؟ آیا با وجود وضعیت نا پایدار اینتنرنت در ایران آیا می توان این محصول را به مخاطب رساند؟ آیا با توجه به اینکه سابقه و تجربه من در بخش فنی تصویر کم است آیا ورود به این دنیا کار منطقی است؟ 

پس از مدت ها کلنجار رفتن و مشورت گرفتن سرانجام بابک امین تفرشی بود که موتور پروژه را پس از دو سال به راه انداخت. این برنامه به پشنهاد بابک و توسط من تهیه می شود. توضیح زیادی فکر کنم لازم نداشته باشد غیر از چند نکته اولیه:

cover

من به دلیل تجربه کمترم در بخش فنی کار تصویری و محدودیت ابزار ها، مدت زمانی را برای رسیدن به کیفیت قابل قبول احتیاج دارم. تمام سعیم را خواهم کرد که این برنامه به طور منظم بهبود پیدا کند. 

این برنامه به هیچ عنوان به این معنی نیست که ما از نظر منابع خبری و یا تصویری فارسی زبان با محدودیت مواجه هستیم و یا این ویدیو کست قرار است کاری شگفت انگیز انجام دهد. این کار مرور هفتگی رویدادهای نجومی و فضایی است. زمانی که از شنیدن آنها هیجان زده می شویم دوست داریم آن را با بقیه هم به اشتراک بگذاریم.

در ابتدا ممکن است توالی به روز کردن ها نا منظم باشد. ایده بر این است که در نهایت بتوانم به طور هفتگی این کار را انجام دهم اما قطعا تا رسیدن به این نظم زمانی مورد نیاز خواهد بود.

از مشکلات تماشای یوتیوب در ایران آگاهی دارم اما قصد می کنم به مرور روش ها و شیوه هایی را بیازمایم که دسترسی به این محتوا را آسان تر کند.

مانند همیشه نظرهای شما را می خوان و ایده می گیرم و می توانید یا از طریق همین صفحه و یا از طریق ایمیل من با من تماس بگیرید.

غیر از بابک امین تفرشی، باید از دکتر علیرضا مجیدی و خانم فرانک مجیدی که با لطف خود راهنمایی های ارزنده ای را هم در خصوص این برنامه و هم در باره فعالیت های آنلاین من در اختیارم قرار داده  ومی دهند تشکر کنم. 


دیدگاه‌ها

  1. سلام آقای ناظمی

    واقعا کار خوبی هست

    ازتون خواهش می کنم فایل هر قسمت را بر روی سروری که در ایران فیلتر نباشه آپلود کنید تا بتونیم اون را دانلود کنیم. تماشای آنلاین چه در یوتوب و چه در هر سایت دیگه ای واقعا برای بسیاری در ایران ممکن نیست

  2. با سلام به نظر این حقیر کار بسیار متعالی است.
    مطمئنا باید در یک زمان محدود مثلا ۱۰ دقیقه ای اطلاعات و تجربیات بصورت فشرده ارایه شود که کار بسیار حساس و دقیقی است تا بازده داشته باشد . به نظر این حقیر مثلا آموزش عکاسی نجومی یا کار با تلسکوپ و … می تواند شروع خوبی باشد . اما….. مهمتر از همه این واقعیت است که شما چطور می خواهید این کار را به دست مخاطبان ایرانی که مجبور اند هفت خوان رستم را برای دسترسی به اینترنت از سر بگذارند برسانید ؟ احتمالا باید فکر فیسبوک و یوتیوب را از سر بدر کرد ! می توان دیتا بیسی از ایمیل های علاقمندان نجوم را جمع آوری کنید بعد از طریق ایمیل برای انها ارسال کنید ؟!…..

  3. بسی لذت بردیم! لطفاً ادامه بدهید.
    دو نکته؛ یودا به نظر درپ شده! و اون کتاب کازموس اصل بود؟ می شه بپرسم از کجا تهیه کردید؟

  4. سلام
    ایده فوق العاده ایه. ممنون بابت زحمتی که کشیدین
    میشه لینک اون عکسی که آقای امین تفرشی از تقارن سه سیاره گرفتن و توی ویدیو بود را این جا قرار بدید؟

  5. بسیار حرکت جالبیه
    اولین ایرادی که به نظرم رسید صداگذاری و میکس صدای ضعیف بود.
    منتظر کست بعدی هستم، خسته نباشید

  6. سلام
    اول تشکر می کنم به خاطر انجام اینکار و دوم پیشنهاد می کنم
    به جای یوتوب برای قرار دادن ویدوها از سایت آپارات استفاده کنید که چیزم نیست

  7. بسیار عالی اتفاقا بنده از پست جناب مجیدی از این ویدیوکست مطلع شدم و البته بسیار خوشحال امیدوارم تدوام داشته باشه…

  8. خیلی خوب بود،با اینکه کیفیت صداش یکم بد بود اما لذت بردم،بیصبرانه منتظر قسمت بعد میمیونم،موفق باشید

  9. سلام پوریا جان – دستت درد نکنه، کار خیلی خوبیه. کم‌کم می‌تونه به یک دا‌یره‌المعارف ویدیویی تبدیل بشه. امیدوارم برای بهبود کیفیت صدا هم بتونی فکری بکنی.

  10. درود،

    چند پیشنهاد برای شما 🙂
    ایده بسیار خوبی هست و امیدوارم که ادامه پیدا بکنه.
    ۱) زمان تیزر اول و آخر برنامه طولانی هستش! بهتر هست بجای دو تا ۳۰ ثانیه، حداکثر دو تا ۱۰ ثانیه داشته باشید.
    ۲) Youtube توی ایران فیلتر هستش. بهتر هست ویدئوها رو روی سرور خودتون بذارید و از پخش‌کننده‌های HTML5 استفاده کنید.
    ۳) صدا خوب نبود. استفاده از میکروفن بهتر خیلی خوبه، ایده‌آل اون میشه دستگاهی مثل Zoom H4n. اگر مقدور نیست، حداقل سعی کنید یک میکروفن با سیم بلند تهیه کنید و میکروفن رو نزدیک خودتون داشته باشید. اینطوری نویز کمتری خواهیم داشت و می‌شه صدای بلندتری هم بدون افت کیفیت داشت.
    ۴) اگر فکر می‌کنید دردسر این کار زیاده و ممکن هست نتونید اینکار رو ادامه بدید، به پادکست صوتی بدون ویدئو فکر بکنید 🙂

    در صورتی که برای فضای هاستینگ برای ویدئوها یا برپا کردن یک سیستم پخش ویدئو مبتنی بر HTML5 مشکل داشتید، می‌تونید با من تماس بگیرید.

  11. دست تون درد نکنه . من هم از مطلب آقای مجیدی مطلع شدم . کار خیلی خوبیه ، تو ادامش موفق باشید . واقعا خیلیا شور و شوق شما تو برنامه آسمان شب رو خیلی خوب بخاطر دارند

  12. ایده بسیار خوبی به ذهنتون رسیده آقای ناظمی عزیز. امیدوارم که بتونید این کار خوب رو ادامه بدید. فقط همونطور که دوستان دیگه هم اشاره کردند صدای این ویدئو (قسمت هایی که شما صحبت می کردید) خیلی ضعیف بود.

  13. سلام و تبریک برای شروع این کارجدید
    من چندسالی میشه که نجوم رو دنبال میکنم و واقعا خوشحالم که اوایل شروع این علاقه،فرصت استفاده از حضورتون در برنامه آسمان شب رو داشتم.
    با آرزوی موفقیت برای شما

  14. با سلام و درود فراوان

    من هم همین دو سه روز پیش از طریق سابت دکتر مجیدی با این سایت آشنا شدم و اونو به فهرست علاقه مندی های مرورگرم اضافه کردم. خلاقیت شما را تحسین می کنم.

    با آروزی کامیابی

دیدگاهتان را بنویسید

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.