درباره در این شب ها

در طول چند هفته گذشته یکی دو نفر از دوستان درباره ادامه برنامه «در این شب ها» سوال کرده بودند و اینکه چرا دیگر منتشر نمی شود.

برنامه در این شب ها با هدف کمک به اطلاع رسانی رویدادهای نجومی و فضایی هفته، در قالب ویدیو کستی که قرار بود به صورت هفتگی منتشر شود اما در ادامه عملا به طور دو هفته یک بار پخش شد، طراحی و اجرا شد.

دوست عزیزم بابک امین تفرشی در طراحی این ایده کمک بزرگی ایفا کرد و علی رغم برنامه زمانی به شدت فشرده اش لطف کرد و دوبار به عنوان میهمان در برنامه حضور پیدا کرد.

ITclosed

هدف از این برنامه این بود که در فضایی غیر رسمی تر و با استفاده از امکانات وب و رسانه های دیجیتال و از سوی دیگر با استفاده از تصاویر و داده های مرتبط مجموعه ای فشرده برای مرور رویدادهای فضایی و نجومی آماده شود که مخاطب علاقه مندی که فرصت دنبال کردن رویدادها را به طور دقیق ندارد بتواند با یک مرور نیم ساعته در هفته در جریان بحث ها و اتفاق ها قرار بگیرد.

تولید این برنامه تقریبا به طور کامل بر عهده من بود و این شامل تولید محتوا، انتخاب محتوای تصویری و صوتی، ضبط و ویرایش و همه موارد دیگر می شد. چنین فرآیندی به خصوص با توجه به قوانین کپی رایت سختگیرانه یوتیوب که امکان استفاده از هر ماده خامی را در اختیارم قرار نمی داد، و همچنین وقت زیادی که صرف یادگرفتن کارهای مربوط به بخش تدوین و گرافیک و … می شد، گاهی تا ۳ روز کامل وقت مرا به خود اختصاص می داد. از طرفی این کار باید با ابزارهای موجود انجام می شد و عملا در آن خبری از ابزارهای حرفه ای نبود. تصویر برداری آن با کمک دوربین یک گوشی تلفن همراه و تمام فرآیند، تهیه و تولید محتوا و ضبط صوت و ویرایش و … با لپ تاپ من صورت می گرفت.

من با اطلاع از همه این دشواری ها کار را شروع کردم و امیدوار بودم به مرور بتوانم از کمک دوستان استفاده کنم و همچنین این وقت و زمان بازخورد مناسبی داشته باشد. طبیعی است که من هم از مشکلات دریافت فایل های کامپیوتری در ایران و تماشای آنلاین و … آگاهی دارم اما علی رغم همه این موارد بازخورد مجموعه فوق العاده در مقایسه با هزینه – زمانی و مالی – صرف شده پایین بود. مجموع تماشا یا دانلود برخی از ویدیو ها به زحمت به ۱۰۰ و در بهترین شرایط به کمتر از ۵۰۰ مورد از زمان انتشار تا کنون، رسیده است. طبیعی است که من نه ادعا و نه توان تولید برنامه ای با کیفیت استانداردهای فنی و بصری تلوزیونی را  دارم و نه از منابع حتی محدود برخوردارم و قطعا محتوای این برنامه نیز می توانست از آنچه بود بهتر باشد اما حتی در مواردی که محتوای اختصاصی در این برنامه منتشر شد،  بازهم بازخوردها چندان رضایت بخش نبود. برای مثال  گفتگو با کارولین پورکو در هنگام انتشار تصویر کاسینی از زمین، در آن هنگام شاید تنها منبع مستقیم درباره این داستان بود و  این ویدید از زمان انتشارش در حدود ۶ ماه پیش تا کنون در مجموع حدود ۱۷۰ بار در یوتیوب و تقریبا همین عدد در مجموع منابع انتشار دیگر بازدید یا دانلود شده است.

این عدم تعادل در زمان، هزینه و توانی که باید برای تولید هر قسمت صرف می شد و نتیجه آن باعث شد تا به طور موقت برنامه را متوقف کنم تا ببینم مشکل در کجا است.

بخشی از مشکل به مسایل تکنیکی در دریافت و تماشای فایل ها بر می گردد و برخی دیگر به سلیقه  مخاطب و بخشی به من و سبک تهیه و اجرا و نوع خبرها و ارایه آنها.

اگرچه راه های جایگزینی برای کاهش زمان و هزینه تولید وجود دارد و برای مثال می توان از گوگل هنگ اوت استفاده کرد ند اما واقعیت این است که اولا مخاطبی که برنامه ضبط شده و دارای حداقلی از ویرایش را دنبال نمی کند بعید است بیننده پخش زنده و بعد ضبط شده یک رویداد زنده در هنگ اوت باشد و از سوی دیگر  فکر می کنم اگرچه بستری مانند هنگ اوت برای ارتباط یک سازمان علمی با مردم جالب است اما واقعا بخشی از ویدو کست علمی نیست. مخاطب در مقابل وقتی که برای دیدن برنامه اختصاص می دهد حق دارد چیزی بهتر از تعدادی تصویر بی کیفیت که دایم سوییچ می شوند و مقداری تصاویر نمایشگر کامپیوتر را ببیند.

به هر حال فعلا در این شب ها – حداقل تا آخر بهار – منتشر نمی شود. در این مدت در حال فکر کردن برروی روش های دیگر ممکن هستم. اگر بتوانم در این فاصله حمایت یا کمکی پیدا کنم که بخشی از فعالیت یا هزینه یا زمان ساخت را کاهش دهد شاید دوباره به گزینه ویدیو کست برگردم. در غیر اینصورت احتمالا در ادامه به صورت برنامه های رادیویی کوتاه مدت در این شب ها تولید خواهد شد. البته این مساله اولویت اصلی من نبود به این دلیل که فهرستی از میهمانان آماده و با آنها مکاتبه شده بود که به نظرم حضور دیداری آنها می توانست برای مخاطب جذاب تر باشد اما اگر وقت و امکانات مخاطب و علاقه آنها به فایل های شنیداری بیشتر باشد شاید بتوان به این مسیر رفت.

البته یکی دو قسمت از برنامه در این شب ها به طور نیمه ساخته شده است که با اندکی تغییر در قالب ویژه برنامه آماده و در تابستان منتشر می شود. یکی از این برنامه ها به طور خاص در باره با سیاره های فراخورشیدی است و با کمک دوست عزیزم نگین آذری تهیه شده و باید با ساختار متفاوتی آن را آماده کنم و در هر صورت چنین روندی به طور خاص در قالب موضوعات موردی بدون زمان ادامه خواهد یافت.

به هر حال اگر بیننده در این شب ها بوده اید از این تاخیر بی خبر عذر خواهی می کنم و امیدوارم بتوانم راهی پیدا کنم که به گونه موثری بخشی از فعالیت اطلاع رسانی خود را ادامه دهم. تا آن زمان تمرکز من بر روی تولید محتوای مکتوب برای سایت و رسانه های مختلف و همچنین ترجمه متمرکز خواهد ماند.

 

 

دیدگاه‌ها

  1. خسته نباشید می گم بهت پوریا جان
    امیدوارم هر چه زودتر مشکلاتی که اشاره کردی رفع بشه، شاید برنامه هایی که ساختی بازدید کمی داشته باشه ولی این چیزی از ارزش اونا کم نمیکنه.

  2. سلام آقای ناظمی
    اول میخواستم به شما هم تبریک و خسته نباشید بگم شما قلم بسیار. زیبایی دارید من همیشه از خواندن نوشته های شما لذت میبرم حق باشماست تهیه یک کار علمی ویدئویی کار مشکلی هست ولی شما اگه به سمت تهیه موضوعات خاص تر برید و نکات آموزشی میتونه مفیدتر باشه البته این فقط نظر بنده هست و قصد جسارت به شما نیست کار شما. به این دلیل ارزشمند هست که تو این مملکت تولید محتوا کمتر صورت میگیره همه به صورت کپی و پیست و ترجمه هست امیدوارم شما به تولید محتوا با انرژی زیاد ادامه بدهید
    موفق و سربلند باشد

  3. حیف شد من از روز اول از بیننده های پروپاقرص در این شب ها بودم و همه ی قسمت هارا دنبال می کردم.به نظرم برنامه ی خوبی بود و هیچ ایرادی به اون وارد نبوده و تمام بخش های اون برای علاقه مندان به نجوم جذاب بود. به هر حال دستتون درد نکنه و امیدوارم در آینده شاهد کارهای خوبی از این دست باشیم.

  4. درود
    جناب آقای ناظمی ، در تولید و ایجاد ویدیو در دنیا همونطور که خودتون بهتر میدونید تیم نقش اساسی رو بازی میکنه.هیچ برنامه ای نبوده که به صورت انفرادی به محبوبیتی رسیده باشه.هرچند آقای تفرشی هم در این کار سهیم بودند ولی بر طبق گفته خودتون تولید این برنامه تقریبا به طور کامل بر عهده شما بود.در کنار این مورد نکته بعدی این هست که به نسبت کیفیت تولیدات،بازخورد و یازدید کسب میشه.امروزه حتی با دوربین های معمولی دیجیتال هم بهترین و با کیفیت ترین ویدیو ها ضبط می شود.
    نکته مهم دیگری که باید اشاره کنم این است که روش های مرسوم خبررسانی و تولید برنامه هایی که در تلویزیون های رایج مرسوم هست کارایی و محبوبیت خود را از دست داده اند.شما نیز به عنوان خبرنگار ایده نویی در تولید برنامه های علمی این چنینی به خرج دهید.
    پیروز باشید

  5. با تشکر از زحمات بی دریغ شما
    بی صبرانه منتظر ادامه این برنامه به صورت وادکست یا به هر صورت دیگری هستیم
    اگر در هر صورت کمکی نیاز دارید یا کمکی میپذیرید احتمالا پتانسیل های خوبی هست

دیدگاهتان را بنویسید

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.