معرفی کتاب: توضیح‌دهنده چیزها

 

51Uv99xOnIL

احتمالا برای شما هم پیش‌آمده که درباره برخی از موضوعات علمی و فنی هیجان‌زده شده باشید و خواسته باشید اطلاعاتی ساده و ابتدایی درباره آن به دست آورید اما وقتی به سراغ کتاب‌های مرجع یا صفحات اینترنتی رفته‌اید با دیدن انبوهی از اصطلاحات فنی و واژگان پیچیده از کار خود پشیمان شده باشید.

ین مشکل جدی در دنیای امروز ما است. نه‌تنها اصطلاحات و زبان فنی می‌تواند به مانعی برای درک موضوعات بدل شود که در روزگار امروز با توسعه شبکه‌های اجتماعی و ادبیاتی که به همراه آورده‌اند و در اثر کم شدن میزان مطالعه مؤثر و مفید دایره واژگانی بسیاری از مردم و به‌خصوص نوجوانان کاهش پیداکرده است.

Rover

این مسئله به ‌دشواری توضیح مفاهیم علمی می‌افزاید و در این شرایط اصلا عجیب نیست که کتاب توضیح‌دهنده چیزها، نوشته رندل مونرو نه‌تنها به صدر کتاب‌های پرفروش علمی نیویورک‌تایمز راه پیدا کند که تقریبا در همه فهرست‌های برگزیده‌های کتب علمی سال ۲۰۱۵ در صدر باشد و حتی بیل گیتس آن را در فهرست معرفی کتب خود قرار دهد.

در کتاب توضیح‌دهنده چیزها با عنوان فرعی: «موضوعات پیچیده به زبان ساده»، نویسنده سعی کرده است فهرستی از موضوعات جذاب و فنی در حوزه‌های مختلف را انتخاب کرده و آن‌ها را به ساده‌ترین زبان ممکن توضیح دهد. موضوعاتی از ایستگاه بین‌المللی فضایی گرفته تا قانون اساسی آمریکا، از سلول‌های بدن گرفته تا فرود بر مریخ و از دستگاه گوارش گرفته تا شاتل‌های فضایی تنها با استفاده از ۱۰۰۰ واژه رایج در زبان انگلیسی مورد معرفی قرارگرفته‌اند.

world-around-the-sun-02

نویسنده به‌جای استفاده از اصطلاحات تخصصی سعی کرده است از طرح‌هایی همچون نقشه‌های فنی برای کمک به توضیحات خود استفاده کند. در تلاش برای محدود ماندن به حداقل اصطلاحات او سعی کرده است تا حتی نام‌های تخصصی موضوعات را به زبان ساده برگرداند و همین تلاش نه‌تنها باعث شده تا کتاب جنبه شوخ و شنگی پیدا کند که تقریبا با یک‌بار دیدن عناوین، غیرممکن خواهد بود فراموش کنیم موضوع درباره چه بوده است. در همین تلاش بوده که مثلا ماشین ظرف‌شویی به «جعبه‌ای که جای غذاها را تمیز می‌کند»، جدول تناوبی عناصر به «تکه‌هایی که همه‌چیز از آن‌ها درست شده است» و ایستگاه بین‌المللی فضایی به «خانه اشتراکی فضایی» تبدیل شده‌اند.

به قول بیل گیتس: «این ایده‌ای خارق‌العاده است که بتوانیم مفاهیم پیچیده را با زبانی ساده توضیح دهیم. درنهایت اگر شما نتوانید این کار را بکنید به این معنی است که آن ایده را درست متوجه نشده‌اید»

کتاب باوجود استفاده از واژگان محدود اما توضیحات جذاب و اطلاعاتی کارآمد درباره موضوعات مختلف به خواننده ارائه می‌دهد. نباید فریب سادگی زبانی کتاب را خورد. احتمال زیادی دارد که در اغلب مقاله‌های آن موضوعی را پیدا کنید که شمارا شگفت‌زده کند.

توضیحات کتاب

توضیح‌دهنده چیزها

THING EXPLAINER

نویسنده: رندل مونرو (Randall Munroe)

ناشر: Houghton Mifflin Harcourt

دیدگاه‌ها

  1. درود بر شما جناب ناظمی
    و ممنون بابت معرفی کتاب
    سوالم این که آیا کتاب ترجمه فارسی هم شده؟
    نتونستم جایی پیداش کنم!

دیدگاهتان را بنویسید

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.