نود و پنج سالگی استن لی

نه تنها در ایالات متحده آمریکا و کشورهای غربی که از شرق دور گرفته تا خاور میانه و آفریقا، بسیاری از کودکان و نوجوانان معاصر ما، حداقل برای چند نسل است که با قهرمانانی آشنا بزرگ می شوند، از آن ها الهام می گیرند و رفتارها و کلمات آن ها وارد زبان و رفتار روزمره آن ها می شود. دنیای از شخصیت های افسانه های که روز به روز قالب عوض می کنند و خود را به زنگ زمانه در می آورند اما شخصیت و داستان خود را در طول زمان حفظ می کنند. مهم نیست در تهران باشید یا نیویورک یا کیپ تاون، نام هایی مانند مرد عنکبوتی، چهار شگفت انگیز، مرد آهنی، مرد مورچه ای، پلنگ سیاه، مردان ایکس و … نام های آشنایی برای نوجوانان و حتی بزرگ سالان طبقه متوسط به شمار می روند.

این ها شخصیت هایی هستند که از دل داستان های مصور بیرون آمده اند اما به حیات خود در فراسوی آن ادامه داده اند. به خصوص در سال های اخیر و باز سازی و معماری دوباره دنیای سینمایی مارول بسیاری از آن ها در قالب آثار سینمایی قابل توجه و پرفروشی قدم بر پرده های سینماهای جهان گذاشته اند و جمعیت بیشتری را با خود همراه کرده اند.

SL-characters

داستان های کمیک یا مصور، برخلاف نگاه اول به هیچ وجه داستان هایی برای کودکان – به صورت مطلق – نیست. اتفاقا از جنبه تاریخی روایت داستان های مصور یکی از قدیمی ترین اشکال ادبیات به شمار می رود که تاریخ آن را می توان به پیش از تاریخ و نقش غارها و سنگ نوشتههای باستانی پیش برد. دوران تزاه اگرچه با تاکید بر مخاطب نوجوان ساخته شد اما به زودی از آن جدا شد. نه تنها خود این داستان ها در برخی از موارد به عمق بیشتری دست یافتند که کودکانی که با این روایت های بزرگ شده بودند و تحت تاثیر این قهرمان ها بودندذ حالا خود در بخش های متفاوتی به کار مشغول شده بودند و به باز تولید و عمق بخشی به داستان ها م یپرداختند. ایلان ماسک، یکی از مریدان کمیک های مرد آهنی امروز در حال تبدیل شدن به تونی استارک (شخصیت کمیک مرد آهنی) زمانه ما است. گروهی از روان شناسان از شخصیت پردازی کمیک ها برای درمان بیماران خود و روایت لایه های روانی استفاده می کنند و خود این کتاب ها به ابزاری برای کمک به جنبش های اجتماعی تبدیل شده اند.

بسیاری از خوانندگان این داستان ها تحت تاثیر آن به دنیای علم و فناوری قدم نهاده اند و یا نخستین درس ها درباره اخلاق و عدالت را پیش از آغاز آموزش درسی از دل این داستان ها آموخته اند.

دنیای پر شتاب و عمیق شده این داستان های مصور مدیون ذهن خلاق نویسنده ها و هنرمندانی است که داستان های خود را در قالب نماهایی از داستان و حداقل متن بیان می کنند و به ذهن شما اجازه می دهند تا داستان را بازسازی کرده، صدا گذاری کرده و پیش ببرد و از دل آن معانی متافوتی را تاویل و تفسیر کند.

LOS ANGELES, CA - NOVEMBER 02: Comic Book Icon Stan Lee onstage on Day 3 of the Third Annual Stan Lee's Comikaze Expo held at Los Angeles Convention Center on November 2, 2014 in Los Angeles, California. (Photo by Albert L. Ortega/Getty Images)
LOS ANGELES, CA – NOVEMBER 02: Comic Book Icon Stan Lee onstage on Day 3 of the Third Annual Stan Lee’s Comikaze Expo held at Los Angeles Convention Center on November 2, 2014 in Los Angeles, California. (Photo by Albert L. Ortega/Getty Images)

یکی از مهم ترین چهره های دنیای کمیک های معاصر ما، استن لی است. مرد نیویورکی که امروز نود و پنجمین سالگرد تولدش را جشن گرفته است. اگر علاقه مند به دنیای کمیک ها باشید یا در سال های اخیر بیننده فیلم های ساخته شده برمبنای شخصیت های کمیک های مارول بوده باشید با استن لی آشنا هستید

او در سال ۱۹۲۲ در نیویورک به دنیا آمد و در سمت هایی چون نویسنده، ناشر، سردبیر و مدیر شرکت مارول نزدیک به یک قرن است که به تولید شخصیت ها و ابرقهرمان های استثنایی می پردازد.

او یکی از معماران عصر تازه دنیای ابرقهرمان ها است او داستان های در هم تنیده و گذار قهرمان های مختلف مارول در داستان ها یکدیگر را ابداع کرد و همچنین در بازبینی قوانین مرتبط با نظارت بر کمیک ها نقش جدی ایفا کرد.

نگاهی به فهرست برخی از شخصیت هایی که او خلق کرده است خبر از ذهن بی مهار و خلاق او می دهد. او به همراه گروهی از نویسنده ها و هنرمندان به خصوص جک کربی و استیو دیتکو تعدادی از محبوب ترین شخصیت های معاصر کمیک را خلق کرده است:

اسپایدر من، هالک، مرد مورچه ای ، مردان ایکس، چهار شگفت انگیز، دکتر استرنج، مرد آهنی، پلنگ سیاه، غیر انسان ها، گروه انقام جویان(اونجرز)، کاپیتان مارول، دکتر دوم، گالاکتوس، لوسیفر، دردویل و بسیاری دیگر تعدادی از محصولات ذهن خلاق او هستند.

او در سال های اخیر و بازسازی سینمایی آثار مارول، تقریبا در همه فیلم ها نقش کوتاهی بازی کرده است.

درباره زندگی شخصی استن لی مانند بسیاری از شخصیت های معروف داستنها و شایعه های زیادی وجود دارد. اما نکته مهم تاثیر او و افرادی مانند او است.

مهم نیست که با نتیجه کارهای او موافق باشید یا نه، آیا آنها را ارزشمند یا بی ارزش بدانید و یا تصمیم به انکار آن ها بگیرید، واقعیت این است که استن لی و افرادی مانند او توانسته اند، فرهنگ عامه جامعه خود و جهان را تغییر دهند. در موفقیت آن ها نکاتی وجود دارد که می تواند برای ما آموزنده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.