نتایج مثبت از دارویی احتمالاً کارآمد علیه کوید-۱۹

به گزارش نیویورک تایمز شرکتی داروسازی به نام اِلی لیلی گزارش داده است که نتایج تحقیق روی درمان مبتنی بر پادتن‌های مونوکلونال (تک‌تیره)  نشان از آن داشته است که بدن بیمارانی که به‌تازگی مبتلا شده‌اند و این دارو را دریافت کرده‌اند، شاهد افت قابل‌توجه ویروس کرونا بوده و احتمال بستری شدن میان ایشان کاهش چشمگیری پیداکرده است.

این نتایج هنوز به تائید کارشناسان مستقل نرسیده است و هنوز در مرحله تحقیقی تلقی می‌شود.

چنانچه نتایج تحقیقاتی درباره این دارو تائید شود  این نخستین دارویی خواهد بود که برای بیماران دارای عوارض خفیف یا متوسط کوید-۱۹ تاکنون معرفی‌شده است. هر دو داروی ضدویروسی رمدسیور و داروی استروییدی دگزامتازون، تنها برای بیمارانی که دچار حالت حد بروز بیماری بوده‌اند کارایی از خود نشان داده است.

پادتن‌های تک‌تیره، پادتن‌هایی هستند که سلول‌های ایمنی یکسانی که همگی از روی یک سلول اصلی کلون و شبیه‌سازی‌شده‌اند تولید می‌شوند.

دانشمندان در این روش پلاسمای خونی که از نجات‌یافتگان بیماری کوید-۱۹ اخذشده را جدا کرده و با بررسی پادتن‌های موجود در آن به دنبال قوی‌ترین و موثق‌ترینشان گشته‌اند. سپس با تولید انبوه این پادتن – که با کمک  کلون کردن سلول تولیدکننده اصلی – انجام می‌شود، این پادتن را به تولید انبوه می‌رسانند و در دارو استفاده می‌کنند.

بر اساس گزارش این شرکت، در آزمون بالینی این دارو بیش از ۴۵۰ نفر از افراد تازه مبتلابه کوید-۱۹ حضور داشتند. از میان آن‌ها تنها ۱٫۷ درصد کسانی که این دارو را دریافت کرده بودند درنهایت کارشان به بیمارستان رسید درحالی‌که این عدد در بین کسانی که شبه دارو را دریافت کرده بودند حدود ۶ درصد بوده است که درنتیجه می‌توان اینگونه آ ن را تفسیر کرد که دارو منجر به کاهش  72 درصدی خطر بستر شدن شده است. همچنین گزارش شده است که کسانی که تحت درمان با این دارو قرار گرفتند عوارض کمتری نسبت به گروه شاهد بروز داده و مقدار ویروس در بدنشان کاهش قابل‌توجهی داشته است .

نتایج تحقیق بالینی اعلام شده از سوی شرکت الی لیلی هنوز به تایید و بازبینی کارشناسان مستقل نرسیده است

این اولین شرکتی نیست که در تلاش برای ساختن داروی بر مبنای پادتن‌ها است. اما این تولید این داروها به‌طور قابل‌توجهی پیچیده و گران‌قیمت است. تولید هر دز این دارو ممکن است معادل چندین هزار دلار هزینه داشته باشد و درنهایت اینکه راه‌حلی کوتاه‌مدت به   روند چراکه مدت دوام فعلی این پادتن‌ها تنها حدود یک ماه است.

اما درحالی‌که هنوز تا تولید واکسن زمان باقی است و در شرایطی که هنوز ابزار درمانی قابل‌توجهی – به‌خصوص برای مبتلایان شرایط خفیف و متوسط بیماری – در دسترس پزشکان وجود ندارد، اگر این تحقیقات تائید شود این دارو می‌تواند نقشی موقت اما قابل‌توجه بازی کند.

این شرکت قرار است مرحله بعدی آزمون بالینی‌اش را با ۸۰۰ بیمار ادامه دهد البته باید در نظر داشت که هنوز نتایج تحقیقات این شرکت به بررسی و بازبینی متخصصان نرسیده است و هنوز باید این دارو را در مرحله تحقیقاتی در نظر گرفت.

 درصورتی‌که نتایج مرحله بالینی بعدی تائید شود و همچنین نتایج تحقیقات از تائید متخصصان مستقل بگذرد، ممکن است FDA یا سازمان نظارت بر غذا و داروی ایالات‌متحده در مرحله اول مجوز اضطراری استفاده از این دارو را صادر کند اما هنوز تا آن زمان فاصله زیادی وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.