زمین را فراموش نکنید

به پیشنهاد دوستانم در مجله دانستنیها از شماره ۵۵ این مجله بخشی به نام نگاه کارشناسان اضافه شده است و گروهی از روزنامه نگاران علمی دیدگاه های خود را درباره رویدادهای روز می نویسند. من هم در این بخش ستونی به نام یک نگاه دارم.  با موافقت دوستان قرار شد پس از یک هفته که از انتشار این مطالب کوتاه گذشت نسخه ای از آن را نیز در اینجا قرار دهم تا آرشیوی از آن باقی بماند. به مرور یادداشت های قبلی را اضافه می کنم تا به روز شوم.

—-

دانستنیها – ۱۳ خرداد ۱۳۹۱ :

هنوز چند روزی از زمانی که فرانسوا اولاند، مستاجر جدید کاخ الیزه شده بود نمی گذشت که او بار سفر بست و به آن سوی اقیانوس اطلس پرواز کرد تا در کمپ دیوید، استراحتگاه روسای جمهور آمریکا، به همراه سران ۷ کشور دیگر صنعتی جهان به بحث درباره مهمترین موضوعات پیش روی جهان امروز بپردازد. سران عالی رتبه ژاپن، کانادا، آمریکا، انگلستان، آلمان، روسیه، فرانسه، ایتالیا و نماینده اتحادیه اروپا روزهای فشرده سختی را پشت سر گذاشتند. مهمترین دغدغه آنها مسایل مالی در منطقه تجاری اروپا و بحران مالی برخی از اعضا اتحادیه اروپا بود. آینده انرژی، جنگ در افغانستان و آینده آن، مسایل سوریه، پرونده هسته ای ایران و موضعات ریز و درشت دیگری در دستور کار سران این کشورها قرار داشت و در  این فاصله وقتی فرصتی دست می داد،  سران این کشورها در کنار هم به تماشای فینال جام باشگاه های اروپا می پرداختند.

در بیرون از منطقه حفاظت شده هم طبق معمول هر سال تظاهراتی در مخاللفت با این نشست صورت می گرفت این بار معترضان جنبش اشغال وال استریت هم در بین این تظاهر کنندگان حضور داشتند. امسال اما نه به روال سال های گذشته در متن مذاکرات و نه در میان معترضان تنها صدایی که شنیده نمی شد صدای مهمترین بحران پیش روی بشر امروز بود: محیط زیست.

 گرمایش زمین، تغییرات اقلیمی و ضرورت محافظت از سیاره که در چند سال گذشته فصل مشترکی از دستور کار تمام نشست های بین المللی بود اینک همانند یخ های قطبی در حال تبخیر شدن از دستور کار مذاکرات سیاسی است. مشکلات زمین و محیط زیست آن هنوز حل نشده است. زمین هنوز تب دار و بیمار است ولی گویی حساسیت ها درباره آن روز به روز کمتر می شود. این را همان موقع که مذاکرات کپنهاگ به دلیل شکاف میان کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته شکست خورد می شد پیش بینی کرد. روزی که همه چشم ها به اوباما خیره شد تا شاید نقش منجی دقیقه نود اجلاس را بازی کند و نکرد. حالا به نظر می رسد در میان امواج متلاطم اقتصاد، در میان دعواهای بی ثمر و کشنده هوادارن محیط زیست در نقاط مختلف جهان و در میانه جنجال های تبلیغاتی بر سر تاثیر انسان بر محیط زیست، مهمترین چالش پیش روی بشر در هزاره سوم در حال فراموشی است. سیاستمدارن هم از این فراموشی استقبال می کنند. چه کسی دوست دارد در میانه بحران اقتصادی جهانی برای آینده زمین سرمایه گذاری کند؟

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.