رادیو راز: از سرزمین آفتاب تابان تا کهکشانی دور

چهل و نهمین قسمت رادیو راز منتشر شد.

در این قسمت و به بهانه اکران هشتمین قسمت از فیلم های جنگ ستارگان به نام آخرین جدای، به یکی از عناصر کلیدی این داستان ها که در پشت پرده این داستان نقشی اساسی بازی کرده است پرداخته ایم.

داستان جنگ ستارگان، از اساطیر و افسانه های مختلفی الهام گرفته است و یکی از بازیگران این دنیا جهان ساموریی ها و فرهنگ قهرمانان ژاپن بوده است. جرج لوکاس نه تنها این ایده را در طراحی مکتب جدای و طراحی لباس قهرمانان اصلی خود و روش نبرد آن ها وارد کرد که تحت تاثیر سینمای ژاپن و به طور خاص کروساوا از الهام بخشی سینمای ژاپن در خلق دنیای خود استفاده کرده است.

 

چهل و نهمین قسمت پادکست «رادیو راز» را بشنوید

از سوی دیگر ژاپن دنیایی غریب برای ما است. در یک سو نگاهی از دور به سرزمین آفتاب،  چشم های ما را به تماشای دنیایی مدرن و فراتر از عصر حاضر دعوت می کند و در همان حال در بافتار این جامعه مدرن شاهد حکمروایی قدرتمند سنتی هستیم که از دل سال ها و توفان ها هنوز به حیات قدرتمند خود ادامه م یدهد و در نهایت جامعه پیچیده و پارادوکسیکال ژاپن را میسازد.

به همین مناسبت جنگ ستارگان و آیین جدای را بهانه کردیم تا به دنیای ژاپن برسیم. در این گفتگو دکتر فرناز خطیبی میهمان ما است. او که دانش اموخته دانشگاه توکیور در رشته باستان شناسی است در بیش از هفت سال اقامت خود در ژاپن به بررسی دقیق و از نزدیک فرهنگ این کشو.ر پرداخته است. او در این گفتگو ما را با چهره ای کمتر آشنا از ژاپن روبرو می کند و سعی می کند تا با معرفی اسطوره ساموریی ها و نقش آن در جنگ ستارگان از دنیای ژاپن اسطوره زدایی کند.

 

این برنامه عمدتا به ژاپن اشاره دارد و اگر مایلید مرور کامل تری از فیلم جنگ ستارگان را بخوانید می توانید این نوشته قدیمی تر من را مطالعه کنید.

 

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.